V rubriki Zeleni pogovor smo gostili Sama Pergarja, vodjo oddelka za družbeno odgovornost v nabavi pri Lidlu Slovenija. Razpravljali smo o njihovih pristopih k zmanjševanju emisij obsega 3, ključnih aktivnostih, kot je prva Lidlova podnebna akademija za dobavitelje, postavljanju ambicioznih ciljev, tesnem sodelovanju z dobavitelji ter o izzivih, s katerimi se srečujejo na tej zahtevni, a nujno potrebni poti trajnostne preobrazbe.
Približno 97 % vašega celotnega ogljičnega odtisa izhaja iz emisij obsega 3, kjer največji delež prispevajo dobavitelji. Kako pristopate k zmanjševanju teh emisij in s katerimi ključnimi izzivi se pri tem srečujete?
Na ravni Skupine Schwarz, katere del je Lidl Slovenija, smo že leta 2021 pristopili k pobudi Science Based Targets (SBTi) in nadalje oblikovali konkretne, na znanstveni podlagi zasnovane ambiciozne cilje za izvajanje aktivnosti, ki so naš prispevek k ohranjanju globalnega segrevanja pod 1,5 stopinje Celzija. V zvezi z izpusti obsega 3 si med drugim prizadevamo, da bi se dobavitelji, ki so odgovorni za 75 % teh izpustov, povezanih z izdelki, zavezali, da si postavijo lastne cilje zmanjševanja izpustov do leta 2026 v skladu z merili pobude SBTi.
Podobno kot pri trajnostnem delovanju in poročanju na splošno so bili tudi na področju nabave največji izzivi oblikovanje merljivih ciljev, opredelitev ukrepov ter kompleksnost podatkovnih baz. Kljub temu smo dosegli velik napredek, kar nam in našim poslovnim partnerjem ter dobaviteljem omogoča učinkovito nadgradnjo. Drug izziv so stalne zakonodajne spremembe na področju trajnosti, novi predpisi in standardi, ki se jim moramo kot podjetje prilagajati.
Ker v skladu z našo trajnostno strategijo v okviru ustvarjanja bolj trajnostnih izdelkov vplivamo tudi na način delovanja naših dobaviteljev, so tudi sami morali začeti spreminjati svoje poslovanje v bolj trajnostno in začeti razvijati izdelke, ki ustrezajo našim standardom. Nekateri dobavitelji so se v okviru tega morali prilagoditi iskanju bolj družbeno odgovornih poddobaviteljev v okviru svojih dobavnih verig. Za nekatere je bila prilagoditev poslovanja zelo zahtevna, vendar se trudimo, da smo jim ves čas v podporo pri preoblikovanju in nadgradnji procesov v smeri trajnosti.
Ob vsem tem pa je pomembno ohranjati konkurenčnost ponudbe, ne glede na trajnostno nadgradnjo. Naša zaveza namreč ostaja kupcu ponuditi preprosto več – in to je najboljše razmerje med trajnostjo, kakovostjo in ceno.
Z namenom spodbujanja trajnostnega delovanja med vašimi dobavitelji ste pripravili več konkretnih aktivnosti, med drugim ste letos izvedli tudi prvo Lidlovo podnebno akademijo za dobavitelje. Kakšni so bili odzivi nanjo in ali načrtujete ponovitev v prihodnje?
Tako na mednarodni kot nacionalni ravni delamo na tem, da bi dobavitelji pristopili k pobudi SBTi in lahko povemo, da se pri tem že kažejo prvi uspehi. V zadnjem letu je namreč svojo namero k postavitvi ciljev nakazalo pet slovenskih dobaviteljev. Pri tem smo vsem dobaviteljem v letošnjem letu stopili naproti z organizacijo Lidlove podnebne akademije za dobavitelje, serijo delavnic, na katerih so se udeleženci naučili izračunati lasten ogljični odtis (obseg 1 in 2), postaviti lastne podnebne cilje in pripraviti načrt konkretnih ukrepov za zniževanje ogljičnega odtisa poslovanja podjetja.
Po akademiji so se posamezni dobavitelji odločili in se registrirali na brezplačni platformi za dobavitelje, ki ga je razvilo naše matično podjetje skupaj s podjetjem Climate Partner, ki je eno vodilnih na svetu na področju merjenja izpustov in oblikovanja ukrepov za njihovo zmanjševanje. Platforma je programska rešitev, ki dobaviteljem nudi podporo in izobraževalne vire, ki jim pomagajo pri oblikovanju in doseganju lastnih podnebnih ciljev. Registrirani lahko tudi spremljajo svoj napredek v primerjavi z drugimi dobavitelji.
Odzivi sodelujočih dobaviteljev so bili zelo dobri, zato se že pripravljamo na nadaljevalno stopnjo akademije v začetku naslednjega leta.
Za sodelovanje z dobavitelji ste pripravili tudi nekaj usmerjevalnih dokumentov in politik – od kodeksa ravnanja za poslovne partnerje, različne nabavne politike in krovni dokument – trajnostno nabavno politiko. Ali te dokumente prilagajate in osvežujete? Kako se dobavitelji odzivajo na tovrstne dokumente in zaveze? Ter kateri so ključni vidiki, ki jih v tovrstnih dokumentih naslavljate?
Poleg zagotavljanja poštene in trajnostne dobavne verige, ki vključuje na primer ukrepe za nenehno izboljševanje trajnostnih surovin, embalaže in človeških pravic, veliko pozornosti namenjamo tudi podnebni nevtralnosti, skrbi za vire, promociji zdravja, spoštovanju biotske raznovrstnosti in vračanju družbi. Zato je tesno sodelovanje z dobavitelji ključnega pomena v okviru strategije trajnostne nabave, ki temelji na naših trajnostno usmerjenih nabavnih politikah.
Naše dobavitelje zavezujemo k spoštovanju kodeksa ravnanja za poslovne partnerje, v katerem se zavezujejo, da bodo zagotavljali dobre delovne pogoje, varovanje okolja in skladnost s predpisi. Kodeks je priloga pogodbe o sodelovanju.
Nedavna pomembna novost na področju trajnosti v nabavi je dodatna t. i. trajnostna nabavna politika, ki smo jo letos uvedli za vse dobavitelje lastnih blagovnih znamk in zajema vse Lidlove zaveze na področju nabave, ki so ažurno objavljene na naši spletni strani. Ta priloga vsebuje zaveze in načela ESG, ki jih morajo spoštovati, ter zahteva pisna dokazila o izpolnjevanju teh zavez. Dokument je z začetkom leta 2024 postal tudi priloga k pogodbam in je kot tak zavezujoč. Gre za ukrep na podlagi zakona o skrbnem ravnanju v dobavni verigi, ki sicer trenutno velja le v Nemčiji, a velja za celotno dobavno verigo. Ker je Lidl Slovenija del Skupine Lidl s sedežem v Nemčiji, so k temu pristopili vsi členi naše dobavne verige. Vse dokumente redno letno posodabljamo.
Kako trenutno zbirate in preverjate podatke o emisijah obsega 3 v vaši dobavni verigi?
Podatke o izpustih pri poslovanju pridobivamo sami, emisijske faktorje in podatke za izpuste obsega 3 pridobivamo od zunanjega ponudnika storitev (na primer dolžina poti tovornih vozil v logistiki) ali jih ocenimo v sodelovanju z zunanjimi svetovalci (na primer način prevoza zaposlenih na delo in z dela). Zunanji ponudnik storitev za nas izračuna tudi ogljični odtis. Ogljični odtis je v skladu s TGP (The Greenhouse Gas Protocol) protokolom.
Za vami je precej konkretnih korakov na področju zmanjševanja emisij v obsegu 1 in 2. Kakšne nasvete bi dali dobaviteljem, ki šele začenjajo z merjenjem in zmanjševanjem svojega ogljičnega odtisa? Katere korake naj sprejmejo za učinkovito obvladovanje emisij?
Ključno je, da so v izračun ogljičnega odtisa in postavitev ciljev vključena vsa področja podjetja, nujna je močna podpora poslovodstva. Ker je področje zahtevno, bi svetoval, da se podjetja povežejo z zunanjimi strokovnjaki, ki jim bodo pomagali postaviti jasne prioritete. Nasvete in podporo lahko črpajo tudi iz mreže CER.
Kakšnim ciljem ste kot podjetje zavezani na področju zmanjševanja emisij obsega 3? Katere korake, programe in projekte načrtujete za prihodnje, da bi zmanjšali emisije v obsegu 3 in povečali vključenost deležnikov?
Kot eden največjih evropskih trgovcev na drobno z živili smo se zavezali, da bomo do leta 2050 v vseh svojih poslovnih enotah in dobavnih verigah dosegli neto ničelne izpuste. To pomeni, da bo podjetje do leta 2050 svoje izpuste toplogrednih plinov zmanjšalo na vrednosti čim bližje ničli. Cilj podnebne nevtralnosti vključuje izpuste obsega 3, tj. izpuste v vrednostni verigi navzgor in navzdol, kjer nastane več kot 90 % vseh izpustov podjetja.
Na poti k podnebni nevtralnosti smo svojo podnebno strategijo razširili z novimi cilji, vezanimi na izpuste obsega 3. Do leta 2034 želimo zmanjšati svoje izpuste toplogrednih plinov na področju kmetijstva, gozdarstva in druge rabe zemljišč (t. i. izpuste »FLAG«) za 42,4 %. Prav tako smo se zavezali, da bomo v istem obdobju za 35 % zmanjšali svoje izpuste, povezane s panogama energetike in industrije (t. i. izpuste »E+I«). Za doseganje teh ciljev bomo v prihodnje še tesneje sodelovali s svojimi poslovnimi partnerji in dobavitelji.
V obsegu 3 imamo še druge cilje. V svojih dobavnih verigah se tako izogibamo letalskemu prevozu sadja in zelenjave. V ponudbo sadja in zelenjave, kolikor je mogoče, vključujemo lokalne in sezonske izdelke. Ponudbo širimo z izdelki z rastlinskimi viri beljakovin ter ponujamo vse več vegetarijanskih in veganskih izdelkov lastne blagovne znamke Vemondo. S strategijo na področju ozaveščenega prehranjevanja, ki temelji na znanstvenih načelih Planetarne zdrave prehrane (Planetary Health Diet), kupcem ponujamo bolj trajnostne in okolju prijaznejše alternative.